søndag den 19. februar 2017

Noter 1.undervsning d 19.2.2017 PD digitale teknologier


1. undervisning:

Noter til litt. " Kvaliteter ved digitale læremidler..." Af Illum.

Skelner i mellem fire typer af didaktiske digitale læremidler: 

  • Repetitive; træning; automatosere viden
Ex en Kahoot, svar er sandt eller falsk. Læringstilen er behavioristisk. Eleverne er aktive og motiveres af den hurtige respons.
  • Fromidlende; transport, overleveret viden.
Ex en digital version af et lærebogsystem, Ibog eller hjemmeside, der stilles en opg med fx afsæt en en fagtekst. Der samles op i plenum på klasse. Instruktivistisk læringsteori, det vil sige, at viden kan overføres i en regelbeskrevet form, og derefter skal indlæres gennem bearbejdning
  • Stillladserende læremidler; konstruktion af viden, kræver analyse.
Man laver en undervisning som støtter op om / bygger et stillads om elevernes refleksiver erfaringer. Her tildeler man eleverne rollen som programmør.  Konstruktivistisk læringsteori, det vil sige, at færdigheder/forståelse ikke kan overføres, men at eleven selv skal skabe sin egen forståelse.
  • Praksisstilladserende læremidler; deltagelse i praksisfælleskaber vægtes højest. virkelighedsnær
Her simulere eleven en situation fra praksis. Læringsteorien er socialkonstruktivistisk, det vil sige læring er en kollaborativ proces. Socialkontruktivistisk.

Noter til litt: "Flipped learning":

SAMR Modellen: 


S står for substitution, det vil sige teknologiens funktion erstatter noget tidligere. Fx en blyant som bliver erstattet af det at kunne skrive på en computer. Der er ingen forandring i opgaven.
A står for augmentation, det vil sige at teknologien udvider eller der tilføjer praksis. Ex stavekontrol til computeren. Arbejdsmønstret forbedres
M står for modificering, det vil sige teknologien skaber mulighed for nye arbejdsformer, undervisningen kan planlægges anderledes, flere måder kan kombineres. Arbejds formen er anderledes og har fået ny mening.
R står for redefinition, der er tale om en nytænkningsfase noget som ikke tidligere var muligt uden teknologi. 

M og R anvendes ved Flipped Learning, som giver nye muligheder. Der er tale om transformerende undervisning, mens S og A er understøttende undervisning.









Definition af ord/begreber:

  • Affodance, den måde tingenen bliver brugt og anvendt på. ex med dørhåndtaget


  • Blended learning; blanding af tilstedeværelses undervisning og net baseret viden. Det kræver overvejelser om, hvilken form for viden eleverne skal lære, og hvilken pædagogisk metode og teknologi der skal fremme dette. Billedresultat for gammeldags klasserums undervisning


  • Web 2.0  er en tjeneste til undervisningsbrug. eleverne interagere i cyberspace, kommunikere og bliver deres egen didaktiske designer.
  • Web 3,0 det sematiske web, det tænker selv, det tænker med dig og sætter processer i gang. Det kræver kritisktænkning.


  • Postinformationssamfund, informationerne er let tilgængelige, vi bliver bombaderet. Men det enkelte menneske mening og opfattelse af virkeligheden konkurrer med den fakta baseret videnskab. Eleverne opleves som selvbestemmende. De frasortere og vælger selv til. Vi er nød til, at møde dem der hvor de er, og ikke blot være en stemme i klasserummet. Vi skal tydeliggøre, hvilke informationer og fakta de har brug for, men gøre det på en måde så vi møder dem der hvor der er.








1 kommentar: