1. undervisning:
Noter til litt. " Kvaliteter ved digitale læremidler..." Af Illum.
Skelner i mellem fire typer af didaktiske digitale læremidler:- Repetitive; træning; automatosere viden
- Fromidlende; transport, overleveret viden.
- Stillladserende læremidler; konstruktion af viden, kræver analyse.
- Praksisstilladserende læremidler; deltagelse i praksisfælleskaber vægtes højest. virkelighedsnær
Noter til litt: "Flipped learning":
SAMR Modellen:
S står for substitution, det vil sige teknologiens funktion erstatter noget tidligere. Fx en blyant som bliver erstattet af det at kunne skrive på en computer. Der er ingen forandring i opgaven.
A står for augmentation, det vil sige at teknologien udvider eller der tilføjer praksis. Ex stavekontrol til computeren. Arbejdsmønstret forbedres
M står for modificering, det vil sige teknologien skaber mulighed for nye arbejdsformer, undervisningen kan planlægges anderledes, flere måder kan kombineres. Arbejds formen er anderledes og har fået ny mening.
R står for redefinition, der er tale om en nytænkningsfase noget som ikke tidligere var muligt uden teknologi.

Definition af ord/begreber:
- Affodance, den måde tingenen bliver brugt og anvendt på. ex med dørhåndtaget
- Blended learning; blanding af tilstedeværelses undervisning og net baseret viden. Det kræver overvejelser om, hvilken form for viden eleverne skal lære, og hvilken pædagogisk metode og teknologi der skal fremme dette.
- Web 2.0 er en tjeneste til undervisningsbrug. eleverne interagere i cyberspace, kommunikere og bliver deres egen didaktiske designer.
- Web 3,0 det sematiske web, det tænker selv, det tænker med dig og sætter processer i gang. Det kræver kritisktænkning.
- Postinformationssamfund, informationerne er let tilgængelige, vi bliver bombaderet. Men det enkelte menneske mening og opfattelse af virkeligheden konkurrer med den fakta baseret videnskab. Eleverne opleves som selvbestemmende. De frasortere og vælger selv til. Vi er nød til, at møde dem der hvor de er, og ikke blot være en stemme i klasserummet. Vi skal tydeliggøre, hvilke informationer og fakta de har brug for, men gøre det på en måde så vi møder dem der hvor der er.
Tak for invitationen
SvarSlet