søndag den 2. april 2017

Noter 7. undervisings gang

Flipped learning

De to nederste taksonomier i Blooms taksonomier, forstå og huske egner sig godt til video brug.




Gør dig overvejelser om videoen skal være:
  • Handlingsanvisende
  • Informativ
  • Motiverende
  • Lægge op til refleksion
Flere vigtige overvejelser:


Elevcentrering; hvordan støtter og aktivere videoen den enkelte elev i forhold til denne læreproces


Samarbejde; skal videoen ses alene, eller sammen med andre. Lægger indholdet op til samarbejde eller individuelle opgaver


Læringsmål; hvordan stemmer indholdet overens med læringsmålet


Tilgængelighed; hvordan er videoen kognitiv tilgængelig


Struktur; er videoen frit tilgængelig


Videoen giver og kræver stilladsering
  • Forberedelse hjemme
  • Optakt til faglig aktivitet i klassen
  • Udgangs punkt til efter refleksion
Hvordan skal videoen stilladsere elevernes læring i forhold til de faglige mål? videoen bør altid relateres til en faglig aktivitet, fx undersøgelser, opgave diskussion m.m  Funktionen bør være motivation, faglig ballast, instruktion m.v.  Elevernes forståelse for læringsmål og læringsmål er afgørende.


Video før undervisning:
Bevæger sig på laveste taksonomi., formålet er faglig input som supplement til den egentlige undervisning.


Video i undervisning:
Fagligt input eller en instrukser. en slags mesterlære, fx vise et forsøg


Video efter undervisning:
Efterfølgende refleksion


Eleverne skal lære at se videoen, som undervisningsbrug. Jf tekst.






Ingen kommentarer:

Send en kommentar