tirsdag den 14. marts 2017

Noter 5.undervisningsgang

Didaktisk design, digitale læreprocesser af Birgitte Holm Sørensen & Karin Levinsen.

I industrisamfundets skole stillede læreren og lærebogen opgaver som eleven løste, i dag skal eleverne undersøge praksis, lave projekter og analysere. Dette læres i en kombinationen med de muligheder teknologien har. Vi bevæger os fra autoritært styret samfund til, at skolens elever er handlende og medproducerende. Eleverne vil noget med deres læring.
Vi er udfordret, fordi vi som mennesker ofte handler vanemæssigt. Vi gentager og bruger af tidligere erfaringer, downloading. For at bryde med denne tankegang skal man være villig til, at opgive vaner og rutiner. Det er vigtig at udforske affordance. Digitale mediers multimodalitet rummer mange muligheder for mange læringstilgange.


Digital dannelse er en livslang konstruktion, og omfatter tre gensidige afhængige kompetenceniveauer:
  1. Basale digitale kompetencer, handlinger med digitale redskaber
  2. Repertoire af digitale anvendelser, handlestrategiger til at forandre praksis
  3. Digital transformation, at tænke i nye baner, kreativitet og innovation.
Dales 3 didaktiske kompetenceniveauer, skal ses som et hele der er hinandens forudsætninger. De operere ud fra lærerens domæne :

  1. Praksisniveau K1
  2. Tilrettelæggelses- og planlægningsniveau K2
  3. Teoretisk refleksionsniveau K3
Bogens forfatter vil også medtænke eleverne, idet begge er didaktiske designer. Eleverne skal også konstruerer viden. Eleven som didaktisk designer medføre at de skal opsætte delmål, vælge indhold, planlægge og organisere egne læringsforløb. Lærerne didaktiske rammedesign er at fastsætte læringsmål, udstikke rammerne for fagligt indhold, arbejdsform og formidling.

Bogens didaktisk begreb rummer 4 kompetence niveauer:

I det didaktiske design hvor eleven er med designer ses der i nedenstående model et ekstra niveau:



4 didaktiske design-niveauer:





Det 4 niveau teoretiskbaseret refleksion er udelukkende lærens domæne.


Når eleven er meddesigner ændres lærens position til at være leder der faciliterer, støtter og udfordre eleven på bagrund af en teoretisk forankret refleksion.









De 3typer af ramme design og modellen:

Der er tre kategorier af læringsdesign:



A) fagfaglige projekter, fagfaglige indholdsfordybelse. Fokus på faglige progression


B) Tværfaglige projekter, overordnet emne, der evalueres på arbejdsmæssige og organisatoriske progression


C) Individuelle fordybelsesprojekter. faglige indhold selvvalgt, fordybelse af et emne, formidle det faglige emne.


Afhængigt af det aktuelle læringsforløb indehold er lærerens didaktiske rammedesign forskellige rammer. Det får indflydelse på hvordan læreren stilladsere.





Sammenfatning:


Det didaktiske designbegreb rummer 4 kompetenceniveauer og en model som omfatter tre typer af rammedesign for elevernes arbejde med digitale medier.  


Elever som didaktiske designer:

S. 173-178


Produktion og didaktisk design er to processer som løber samtidig. Elevens digitale produktion er en faglig proces, hvor faget eller et fagligt stof læres. Elevens didaktiske designproces, her lære de at sætte mål, vælge indhold og organisere deres egne læreprocesser. Disse to processer forløber i en vekselvirkningsproces.


Eleven handler på tre didaktiske niveauer:
  • Praktisk, de forstiller sig og beskriver en opgave. de laver en multimodal præstation af opg.
  • Planlægning, de aftaler hvordan d tilrettelægger og designer opg
  • Praksisorienteret refleksion, hvilke faglige emner skal der lægges vægt på i opg.
Det 4 niveau, teoretisk funderede niveau er lærens domæne.


Undervisningen bliver ad sig selv differentieret, fordi den afspejler, elvens faglige niveau. De tager stor egenskab, udvikler ansvar og tager styrring til deres læreproces når de selv designer og producere.






















Ingen kommentarer:

Send en kommentar